Bagage kwijt, beschadigd of vertraagd? Het Juridisch Loket biedt de helpende hand!
Door vertragingen en gemiste vluchten op de diverse luchthavens ontvingen verzekeraars dit jaar veel telefoontjes klanten over de reisverzekering, zeker tijdens de piekperiodes zoals de vakanties. Het is helaas, ook in de kerstvakantie binnenkort, nog niet helemaal opgelost. De laatste tijd wordt er meer en meer gebeld met vragen over koffers die niet aankomen op de bestemming en/of vermist blijven.
Het probleem is nog nooit zo groot geweest volgens de KLM. Vóór Corona was er wel eens een computerstoring, maar nu is het bijna gewoon geworden dat er overal koffers blijven staan. Wat kunt u hier het beste bij doen? Wij geven enkele tips!
Recht op vergoeding
De luchtvaartmaatschappij moet netjes omgaan met de bagage. Raakt de bagage vertraagd, verloren of beschadigd? Dan is de vliegtuigmaatschappij hiervoor verantwoordelijk. je hebt dan ook meestal recht op vergoeding van de schade.
Welke stappen moeten worden gevolgd?
Stap 1
Ga direct in de luchthaven het probleem melden bij de servicebalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Je ontvangt daar een PIR-formulier. Indien je bagage niet is aangekomen, geef dit aan op het formulier, zo ook je adresgegevens. Is je bagage kapot, geef dit aan op dit formulier. Het ingevulde formulier moet je inleveren bij de servicebalie en zelf een kopie bewaren.
Stap 2
Er dient een schadevergoeding te worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het beste één van de voorbeeldbrieven van het ECC (Europees Consumenten Centrum) gebruiken. Het is wenselijk deze brief aangetekend te verzenden. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kunnen zij online een schadevergoeding vragen. De vergoeding verschilt per situatie.
Bagage vertraagd
Is de bagage van je vertraagd en moet je daardoor spullen kopen zoals kleding, een tandenborstel of andere toiletartikelen? Dan worden de kosten hiervan vergoed door je reisverzekering. Je dient de bonnetjes wel goed te bewaren en je kan hiervan een kopie delen met de luchtvaartmaatschappij. Het is belangrijk dat deze bonnen binnen 21 dagen na de ontvangst van je eigen bagage worden ingediend.
Bagage beschadigd of verloren
Bij beschadiging van je koffer kan je via het PIR-formulier binnen 7 dagen een schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoeding is maximaal € 1.250,-. Is de bagage na 21 dagen na aankomst nog niet terug? Dan kun je een vergoeding aanvragen voor de verloren bagage. De vergoeding is ook maximaal € 1.250,- en kan worden aangevraagd door middel van het PIR-formulier.
Stap 3
Indien niet het volledige bedrag vergoed wordt door de luchtvaartmaatschappij zal de reisverzekering het resterende deel op zich nemen.
Stap 4
Indien het niet lukt de beschadigde of verloren bagage te vergoeden dan kan je het beste contact leggen met het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zij kunnen helpen om toch nog met de luchtvaartmaatschappij tot een oplossing te komen. Als ook dat niet lukt, geeft het ECC advies over de nog te nemen stappen.